Sneller schakelen
De dog-leg versnellingsbak maakt kortgezegd het schakelen op hogere snelheid gemakkelijker, waardoor u geen onnodige tijd en snelheid verliest.
De eerste versnelling gebruikt u natuurlijk alleen maar heel kort om te parkeren en bij het optrekken, om daarna direct weer door te schakelen. Bij een traditionele schakelbak kost doorschakelen van de tweede naar de derde versnelling een extra handeling, evenals het doorschakelen van de vierde naar de vijfde versnelling. Voor wie graag snelheid maakt is deze indeling daarom niet logisch.
Bij de dog-leg versnellingsbak is deze indeling daarom aangepast. Zo is de eerste versnelling samen met de achteruit als het ware op een zijspoor gezet. De naam dog-leg dankt de versnellingsbak dan ook aan de positie van de eerste versnelling, die zou lijken op de achterpoot van een hond.
Om van de tweede naar de derde versnelling te schakelen hoeft u in dit geval de pook alleen maar naar beneden te halen. Ook het schakelen van de vierde naar de vijfde versnelling gaat sneller.
Klassiekers met dog-leg versnellingsbak
Voor liefhebbers van meer klassieke sportwagens is het goede nieuws dat er nog altijd exemplaren rondrijden voorzien van een originele dog-leg versnellingsbak. Wie op zoek is naar een extra unieke sportwagenklassieker doet er goed aan om uit te kijken naar bijvoorbeeld:
- BMW M3 E30
- Diverse Porsche modellen, waarvan de Porsche 928 het meest recente exemplaar met dog-leg versnellingsbak is.
- Lancia Stratos. Met name interessant voor liefhebbers van sensationele rallyauto’s.
- Ford GT40.
- BMW 2002 Turbo. Voor wie ene meer retro lay-out prefereert.
- Lamborghini Countach. Ook bij Lamborghini waren ze in de jaren 80 overtuigd door de dog-leg.
- Lotus Sunbeam.
- Ferrari Nog een Italiaan die uiteraard niet mag ontbreken in dit rijtje.