Pagani Huayra R Evo zo snel als de wind

18 maart 2024

Besproken sportwagens

Mark Reus

Pagani behoort tot een van de meest exclusieve Italiaanse autosportmerken. Met de Huayra R Evo voorziet het in een hypersportwagen voor liefhebbers die graag met het dak open rijden.

Pagani heeft dankzij zijn unieke designfilosofie in combinatie met brute kracht een grote schare fans verzameld. De exclusieve hypersportwagens worden met de hand gebouwd in Italië en voortgestuwd door motoren van Mercedes-Benz AMG. Pagani bouwt jaarlijks ongeveer 40 sportwagens per jaar en juist deze exclusiviteit maakt ze zo begeerlijk als verzamelobjecten.

Pagani Huayra

De Zonda was de eerste hypersportwagen van Pagani, waarvan onder andere met de Riviera een bijzondere versie werd uitgebracht. 

De Zonda werd in 2011 opgevolgd door de Huayra, die duidelijk veel kenmerken van zijn voorganger had overgenomen die Pagani’s zo onderscheidend maken. Het belangrijkste verschil is de afwezigheid van een grote spoiler. 

De naam van de sportwagen is afkomstig uit het Quechua-taal, die vooral wordt gesproken door de inheemse bevolking in de Andes-regio van Zuid-Amerika. Huayra betekent ‘God van de Wind’ en Pagani wilde hiermee vooral benadrukken dat de sportwagen beschikt over uitzonderlijke aerodynamica. Zo heeft de Huayra vier flappen aan de uiteinden van de carrosserie die onafhankelijk van elkaar de aerodynamische vorm van de sportwagen kunnen veranderen.

Huayra R Evo

Van de Huayra zijn inmiddels speciale versies op de markt gebracht, waaronder de Roadster BC, Imola en R.

Begin 2024 presenteerde Pagani de Huayra R Evo, de opvolger van de Huayra R. Deze hypersportwagens delen nog maar weinig techniek met de originele Huayra. 

Een van de belangrijkste verschillen met de R is dat naast de luchthapper op het dak bij de Evo er ook twee luiken in het dak zitten. Pagani werd daarvoor geïnspireerd door de aeroscreens van de IndyCar. Met het dak open neemt de downforce zowel voor als achter toe.

Verder is ook de andere aerodynamica van de Evo stevig aangepakt. Zo is de sportwagen voorzien van een lange achtervleugel, afkomstig van de Huayra Codalunga. Deze zorgt naast meer stabiliteit bij hogere snelheden ervoor dat de Evo 21% meer aero-efficiëntie heeft dan de R. Het zorgt ervoor dat er 45% meer downforce is.

Onder de motorkap huist een blok van Mercedes-Benz AMG. In samenwerking met het Duitse autosportteam HWA levert de V12 nu 900 pk bij 8.750 toeren per minuut en een maximumkoppel van 770 Nm. 

Om al deze kracht goed op het asfalt te houden is de Evo voorzien van een nieuw veersysteem. Een actief ophangingssysteem in combinatie met adaptieve demping ervoor dat het rijgedrag volledig is afgestemd op het circuit.

Uitsluitend voor het circuit gebouwd

Net als de R mag de Evo niet de openbare weg op en maakt de sportwagen deel uit van Arte in Pista, een exclusief raceprogramma waaraan alleen eigenaren van een Pagani-racewagen mogen deelnemen. Hierbij wordt eigenaren de fijne kneepjes van het racen bijgebracht door professionele coureurs en hebben zij de beschikking over een team van monteurs en andere deskundigen wanneer zij op het circuit racen.

De Pagani Huayra R Evo kost naar verluidt $3 miljoen en het is niet bekend hoeveel exemplaren er gebouwd gaan worden.

18 maart 2024

Besproken sportwagens

Sportwagenverzekering

Bent u al de trotse eigenaar van een sportwagen of zelfs collectie, maar bent u niet tevreden met uw huidige verzekering? Via onze website kunt u eenvoudig een offerte opvragen.

Offerte aanvragen