Einde traditionele brandstofmotor nu toch echt nabij

15 augustus 2022

In het nieuws

Er werd de afgelopen jaren al veel over de kwestie gediscussieerd en gespeculeerd - wanneer komt er een einde aan het traditionele brandstofmotor tijdperk? Die vraag bleef voor een lange periode onbeantwoord. Helaas ziet het er nu toch echt naar uit dat de brandstofmotor zoals we die vandaag de dag kennen vanaf 2035 in Europa zal verdwijnen. Hoe zit dat precies en wat betekent dit voor (met name klassieke) sportwageneigenaren?

Dat het einde van fossiele brandstoffen voor personenauto’s nadert was natuurlijk al langer bekend. Tot op heden zaten nog niet alle lidstaten op één lijn. Voor onder andere Italië (het land van de dure sportwagens) was het verbod namelijk te rigoureus. Italië, Portugal, Slowakije, Bulgarije en Roemenië willen het plan van de Europese Unie om de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto's te verbieden met ingang van 2035 daarom met vijf jaar uitstellen.

 

Maar afgelopen maand stemden uiteindelijk alle EU-landen toch in met het voorstel om de verkoop en productie van nieuwe auto’s met brandstofmotoren vanaf 2035 aan banden te leggen. 

 

Om de Italianen tegemoet te komen kwam Duitsland met een aangepast voorstel, waarin staat dat er nog wel auto’s geproduceerd mogen worden met brandstofmotoren, mits deze uitsluitend gebruik maken van CO2-neutrale brandstoffen. Dit zou betekenen dat de verbrandingsmotor niet helemaal verdwijnt, maar wel emissieloos opereert.

 

Hoewel een einde aan het brandstof tijdperk nu toch echt onvermijdelijk lijkt is er nog altijd op het moment van schrijven geen definitieve uitspraak gedaan. De lidstaten zijn het dan wel eens zijn met het verbod per 2035, maar de definitieve regelgeving moet nog worden bepaald. Daarover gaan alle lidstaten onderhandelen. Wat de EU vindt van het plan om CO2-neutrale brandstoffen na 2035 toe te staan, is nog niet duidelijk.

1229

Gevolgen verbod brandstofmotor

Wat in ieder geval vaststaat is dat de Europese Unie wil dat auto’s met een fossiele verbrandingsmotor per 2035 verboden worden. Dat houdt in dat er vanaf 2035 alleen nog maar elektrische- of waterstofauto’s verkocht mogen worden. 

Het is wel belangrijk om hieraan toe te voegen dat het hierbij om nieuwe auto’s gaat. Bestaande sportwagens en klassiekers met een verbrandingsmotor mogen uiteraard gewoon blijven rondrijden. De brandstoffen zoals we die nu kennen zullen ook beschikbaar blijven, al is het maar de vraag wat u tegen die tijd voor een liter diesel of benzine gaat betalen. De brandstofprijzen zullen door deze regelgeving namelijk ongetwijfeld verder oplopen. 

Waarom kiest de EU voor een verbod op de verbrandingsmotor per 2035? Dat heeft te maken met de CO2-afspraken voor 2050. Vanaf dat jaar wil Europa namelijk dat de aarde CO2-neutraal opereert. Volgens de Europese Unie rijdt een auto gemiddeld 15 jaar rond voordat hij rijp is voor de sloop. Als de EU de brandstofmotor later dan 2035 zou verbieden, betekent dit dus dat er na 2050 nog teveel niet-elektrische auto’s rondrijden. De keuze voor 2035 was om die reden vrij snel gemaakt.

Wat betekent het verbod voor (klassieke) sportwagens? 

Uiteraard mogen bestaande sportwagens en klassiekers gewoon blijven rondrijden, maar tanken zal in de toekomst wellicht moeilijker en kostbaarder worden. Wie een nieuwe sportwagen na 2035 wil kopen, moet dus per definitie voor een elektrische sportwagen kiezen. Uiteraard bieden wij nu al ook voor volledig elektrische sportwagens een passende sportwagenverzekering aan.

 

Daarnaast zullen benzine- en dieselaangedreven sportwagens steeds exclusiever worden, waardoor sommige modellen wellicht in de toekomst in waarde gaan stijgen. Wij houden de ontwikkelingen in ieder geval nauwlettend in de gaten.

15 augustus 2022

In het nieuws

Sportwagenverzekering

Bent u al de trotse eigenaar van een sportwagen of zelfs collectie, maar bent u niet tevreden met uw huidige verzekering? Via onze website kunt u eenvoudig een offerte opvragen.

Offerte aanvragen