De roemruchte historie van ATS

22 februari 2023

Besproken sportwagens

De ATS 2500 GT was een van de eerste sportwagens met een middenmotor, die nooit zijn ware  potentieel wist te bereiken. Met de ATS GT als spirituele opvolger lijkt de Italiaanse autofabrikant alsnog naam te maken. 

De jaren zestig kende met onder meer de introductie van de Porsche 911, Ferrari 250 GTO, Lamborghini Miura en Ford GT40 een aantal iconische sportwagens. Automobili Turismo eSport SpA (ATS) had daar met de 2500 GT ook tussen kunnen staan.

Aan de wieg van ATS stond Ferrari. In 1961 ontstond er onenigheid bij de Italiaanse sportwagenfabrikant, wat ertoe leidde dat Enzo Ferrari een aantal van zijn meest bepalende medewerkers de laan uitstuurde. Daaronder zaten de invloedrijke ingenieurs Giotto Bizarini en Carlo Chiti en Ferrari’s raceteam manager Romano Tavoni.

Deze medewerkers besloten vervolgens om ATS op te richten, met als doel de dominantie van Ferrari op zowel de weg als op het circuit een halt toe te roepen. Met suikeroom Graaf Giovanni Volpi start ATS in 1963 met de bouw van de Tipo 100, een formule 1-racewagen die uiteindelijk aan vijf races deelneemt en slechts één keer de finish haalt. 

Na dat seizoen trekt ATS de stekker uit dit project en richt zich volledig op de ontwikkeling van zijn eerste sportwagen.

Onthulling/ ondergang ATS 2500 GT

In 1963 onthult ATS op de beurs van Genève de 2500 GT en kreeg het direct complimenten voor de technische innovaties en het mooie design.

De sportwagen kreeg een stalen spaceframe-chassis met op beide assen een dubbele, onafhankelijke wielophanging. De door ATS zelf ontwikkelde 2,5-liter V8 leek sterk op de racemotoren van Ferrari. De volledig van aluminium gefabriceerde motor levert bijna 215 pk en gekoppeld aan een vijfversnellingsbak, kon deze maximaal 9.000 toeren per minuut draaien. Een mechanisch brandstofinjectiesysteem werd als optie aangeboden.

Om de balans en de wendbaarheid van de sportwagen te verbeteren besloten de ingenieurs om de motor vóór de achteras te plaatsen, waardoor de ATS 2500 GT een van de eerste sportwagens met een middenmotor ooit is.

De slanke carrosserie is getekend door Franco Scaglione, die later ook het ontwerp van de Alfa Romeo 33 Stradale voor zijn rekening nam. Het interieur van de 2500 GT is chique met veel leer, een houten stuur en standaard elektrische ramen. 

Door de problemen bij de racedivisie was de kaspositie van ATS inmiddels flink geslonken. Met de resterende financiële middelen slaagde het bedrijf erin om uiteindelijk nog twaalf chassis van de 2500 GT te bouwen, waarvan acht volledige auto’s waaronder drie GTS-versies met een aluminium chassis, die bedoeld waren voor het circuit en zijn voorzien van een grotere 3.0-liter V8. In 1964 ging ATS uiteindelijk failliet.

Reïncarnatie ATS

In 2014 werd ATS nieuw leven ingeblazen en in 2017 met de ATS GT de spirituele opvolger van de 2500 GT gepresenteerd.

Het chassis van de GT is volledig van carbon gemaakt en dit materiaal komt ook veel terug in het koetswerk. De voorkant van de auto is geïnspireerd op de 2500 GT. Daarnaast zorgt het design aan de zijkant ervoor dat het aerodynamische profiel van de originele 2500 GT wordt nagebootst. Net als de 2500 GT heeft de GT een aantal interessante onderdelen, waaronder een met de hand gelaste titanium uitlaatsysteem met drie dempers. 

De ATS GT is onderhuids grotendeels gebaseerd op de McLaren 12C/650S en leent veel elementen van deze donorauto, waaronder de luchtrem, buitenspiegels en de diagonaal openende deuren. De GT heeft achterin een 3,8-liter V8 liggen die ook de McLaren aandrijft en 650 pk tot 740 pk levert. 

De ATS GT kreeg een prijskaartje mee van $850.000 en totaal zijn er twaalf stuks geproduceerd, waarna in 2017 de productie is gestaakt. Inmiddels werkt ATS aan de RR Turbo, die is gebaseerd op de GT en bedoeld is voor het circuit. Zo is de cirkel voor ATS weer rond.

22 februari 2023

Besproken sportwagens

Sportwagenverzekering

Bent u al de trotse eigenaar van een sportwagen of zelfs collectie, maar bent u niet tevreden met uw huidige verzekering? Via onze website kunt u eenvoudig een offerte opvragen.

Offerte aanvragen