Bijzondere Ferrari 365 bestaat 50 jaar

14 april 2023

Besproken sportwagens

De introductie van de Ferrari 365 GT/4 Berlinetta Boxer in 1973 betekende een grote stap voor de Italiaanse sportwagenfabrikant. Het was namelijk de eerste Ferrari voor de openbare weg die was voorzien van een middenmotor en vormde daarmee het fundament voor andere legendarische bolides van het merk.

Ferrari vierde in 2022 zijn 75-jarig bestaan en bracht in deze periode diverse iconische sportwagens op de markt. In 1966 introduceerde de Italiaanse sportwagenfabrikant op de Autosalon van Genève de Ferrari 365, een 2-2-zits sportwagen waarin een V12 de achterwielen aandreef.

Op basis van de Ferrari 365 werden vervolgens diverse modellen geïntroduceerd, waaronder in 1971 de Ferrari 365 GT/4 Berlinetta Boxer (BB). Een model die voor het Italiaanse merk een kentering teweegbracht over hoe zij dachten over de aandrijving van sportwagens.

1250

Eerste Ferrari met middenmotor

De 365 GT/4 BB is voorzien van een in het midden gemonteerde ‘platte’ V12, afkomstig uit de Daytona. Omdat er aan iedere kant zes zuigers tegenover elkaar staan lijkt de motor op een boxer, ook al zijn er technisch de nodige verschillen met een echte boxermotor. Desalniettemin nam Ferrari de naam boxer op in de typeaanduiding. De andere B staat voor Berlinetta en staat voor een sportcoupé die in de meeste gevallen plaats biedt aan twee personen, maar soms ook een 2+2 is met vier zitplaatsen.

Met een cilinderinhoud van 4.400 heeft de 365 GT/4 BB 380 pk tot zijn beschikking en kan daarmee een topsnelheid van 300 km/u halen, waarbij 3 uitlaten aan weerszijden van de auto de aspiraties accentueren. Bij de onthulling was de 365 GT/4 BB de snelste auto ter wereld.

Dat er een middenmotor in de 365 GT/4 BB kwam te liggen was een grote verrassing. Topman Enzo Ferrari was er destijds niet van overtuigd dat middenmotoren de juiste keuze waren en het vergde dan ook de nodige overredingskracht om hem te aan boord te krijgen. Pas toen er in de racerij successen werden geboekt raakte Ferrari overtuigt.

Ontwerper Leonardo Fioravanti van Pininfarina stond aan de basis van de koets. Dankzij de middenmotor kon hij de 365 GT/4 BB een nieuw lijnenspel geven die de stroomlijn ook ten goede kwam. Zo ligt het midden van de neus lager en was er dankzij de middenmotor voor het eerst in een Ferrari voor de openbare weg plaats voor een reservewiel onder de motorkap. Het lijnenspel wordt geaccentueerd door de optie om het onderste deel van de koets van een satijnzwarte lak te voorzien. 

Na de onthulling van het model in 1971 zou het nog twee jaar duren voordat de 365 GT/4 BB in productie ging. Toen daar in 1976 een einde aan kwam waren er in totaal slechts 387 auto’s van de band gerold en is het tot op heden de meest zeldzame Berlinetta Boxer die Ferrari ooit heeft geproduceerd. 

Naast de 365 GT/4 BB werden later ook nog de 512 BB en 512i BB geïntroduceerd. In 1984 werd de laatste Berlinetta Boxer vervangen door de Ferrari Testarossa, die de dezelfde V12-middenmotor gebruikt.

Ferrari verzekeren?

Wilt u uw Ferrari of andere luxe sportwagen verzekeren? Dan hoeft u daarvoor niet de hoofdprijs te betalen. Onze ervaring leert dat bezitters van exclusieve auto’s daar zuinig mee omgaan en veilig stallen, waardoor de premie vaak lager uit kan vallen.

14 april 2023

Besproken sportwagens

Sportwagenverzekering

Bent u al de trotse eigenaar van een sportwagen of zelfs collectie, maar bent u niet tevreden met uw huidige verzekering? Via onze website kunt u eenvoudig een offerte opvragen.

Offerte aanvragen