Wat Wiesmann sportwagens zo uniek maakt

15 maart 2019

Besproken sportwagens

Een Wiesmann ziet en hoort u waarschijnlijk niet vaak voorbijkomen en dat is jammer, want het is misschien wel het meest eigenzinnigste sportautomerk ter wereld. Wij vertellen u graag het unieke verhaal van Wiesmann en zijn bijzondere automodellen.

 

De geschiedenis van Wiesmann begon bij de idyllische droom van de Duitse gebroeders Wiesmann. Zij richten in 1988 hun eigen automerk en voorzien hun logo van een gekko. Het idee achter het logo is dat Wiesmann auto’s als een gekko aan de weg kleven.

In 1993 realiseert Wiesmann zijn eerste geheel zelf ontwikkelde sportwagen. De Roadster MF30 combineert een nostalgisch geïnspireerd design met moderne technieken onder de motorkap, waarvoor Wiesmann samenwerkt met BMW. Zo ontstaat één van de bijzonderste automerken ooit.

Wiesmann bouwde destijds auto’s alleen op bestelling en geheel volgens de wensen van de klant. Veelgebruikte materialen in de auto’s van Wiesmann zijn aluminium, glasvezel en inox (een bijzondere vorm van roestvrij staal). Het kost circa 300 uur om één auto te produceren, waardoor er per jaar maar enkele tientallen exemplaren gemaakt werden.

Om de productie op te voeren stampt Wiesmann in 2007 een gloednieuwe fabriek uit de grond. Het gebouw heeft gedeeltelijk dezelfde vormen als het gekko logo van het automerk zelf.

Wiesmann modellen

Hoewel Wiesmann door de jaren heen zijn technieken verder verfijnde, werd het modellenpallet niet erg uitgebreid. Na de eerste Roadster MF30 kwam Wiesmann in 2003 met de Roadster MF3.

De Wiesmann Roadster MF3 heeft een zescilinder van de BMW M3 onder de motorkap, die goed is voor maar liefst 321 pk. De sportwagen wordt voornamelijk geroemd om zijn extreem goede wegligging en acceleratie. De nieuwprijs van een Roadster MF3 bedroeg destijds omgerekend circa €185.000,-.

Voor wie toch nog iets meer kracht onder de motorkap wil is de Wiesmann MF4 en GT MF4 wellicht een interessant alternatief. Deze roadster en gesloten coupé werden voorzien van een krachtige BMW M3 V8 motor. Hierdoor hebben de MF4 de GT MF4 een indrukwekkend vermogen van 330 pk. Deze modellen kenden een vergelijkbaar prijskaartje als de Roadster MF3.

In 2008 volgden de MF5 en GT MF5, die zijn voorzien van dezelfde BMW V10 motor die ook in de M5 en M6 ligt. Deze motor levert 507 pk en zorgt ervoor dat de MF5 en GT MF5 in slechts 3,9 seconden naar de 100 kilometer per uur sprinten en een topsnelheid aantikt van boven de 310 kilometer per uur.

 

Toekomst

Helaas leek er in 2013 toch een einde te komen aan de jongensdroom van de Wiesmann broertjes. Financiële problemen noopten hen om insolventie aan te vragen. Kort daarna leek het bedrijf dankzij investeerders een doorstart te kunnen maken, maar uiteindelijk trokken de geldschieters zich terug.

In het twintigjarige bestaan produceerde Wiesmann tussen de 1.600-1.700 auto’s. De zeer zeldzame exemplaren gaan tegenwoordig voor riante bedragen onder de hamer en zijn gewilde collectoritems geworden.

Onlangs ontstonden er geruchten dat Wiesmann het opnieuw wil proberen. Op onder andere Autorai verscheen zelfs het bericht dat Wiesmann nog in 2019 een nieuwe sportauto zal presenteren op de autoshow Salon Privé, dat op 5 september plaatsvindt. Dit zou natuurlijk goed nieuws zijn voor de liefhebbers!

15 maart 2019

Besproken sportwagens

Sportwagenverzekering

Bent u al de trotse eigenaar van een sportwagen of zelfs collectie, maar bent u niet tevreden met uw huidige verzekering? Via onze website kunt u eenvoudig een offerte opvragen.

Offerte aanvragen