Wat de Honda S2000 zo bijzonder maakt

21 juni 2023

Besproken sportwagens

De Honda S2000 wordt door veel liefhebbers gezien als een van de beste sportwagens die de Japanse autofabrikant ooit heeft gebouwd. Inmiddels gaan er geruchten over een opvolger. Wat maakt de S2000 zo bijzonder en wat mag er verwacht worden van een moderne interpretatie?

De Honda S2000 is een vrij bijzondere sportwagen. De Japanners brachten de tweezits roadster in 1999 uit ter ere van hun 50-jarig jubileum dat een jaar eerder plaatsvond. 

Inmiddels zijn we25 jaar verder en viert Honda in 2023 zijn 75-jarig bestaan. De Japanse autofabrikant heeft er meermaals op gehint dat ze mogelijk werken aan een opvolger van de S2000. Honda zou volgens vice-president van Honda Europe Tom Gardner namelijk graag een nieuwe sportauto uitbrengen. 

Gezien de elektrische aspiraties van Honda lijkt het er wel op dat de nieuwe sportwagen in ieder geval geen atmosferische motor zal krijgen, waarmee een van de kenmerken die de S2000 zo bijzonder maakte gemist zal worden.

Of en zo ja in welke vorm de opvolger van de S2000 werkelijkheid gaat worden is voorlopig in nevelen gehuld. Wat wel vaststaat is dat de Honda S2000 ook na 25 jaar een bijzondere sportwagen is, die moeiteloos de strijd aan kan gaan met moderne soortgenoten.

1255

Historie S2000

Op 1995 toonde Honda op de Tokyo Motor Show de Sport Study Model concept car, een studiemodel dat de voorloper zou blijken van de S2000. Het duurde vervolgens nog tot 1999 voordat Honda de auto definitief in productie nam. 

Het design kwam uit de pen van Daisuke Sawai en heeft de tand des tijds goed doorstaan. Wellicht is dat ook een van de succesfactoren van de S2000. De sportwagen heeft fraaie proporties dankzij onder meer de vrij lange motorkap.

Een van de meest bijzondere onderdelen van deze sportwagen ligt onder diezelfde motorkap. De S2000 werd voorzien van een viercilinder DOHC engine met VTEC (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control), waarmee zonder een turbo of compressor toch het maximale uit een motorblok gehaald kan worden. Daarbij moet het toerental wel boven de 6.000 blijven, wat geen probleem is aangezien de toerenteller tot 9.000 gaat.

In eerste instantie levert de motor 240 pk en kreeg het daarmee het record voor atmosferische motoren in handen voor de meeste pk’s per liter. Pas 10 jaar later stootte Ferrari met zijn 458 de S2000 van de troon. Al dit motorische geweld wordt via een handmatige zes versnellingsbak in goede banen naar de twee achterwielen geleid.

Het interieur van de S2000 is om de bestuurder heen gebouwd en blinkt uit in zijn eenvoud. Daarnaast zijn alle materialen van Japanse degelijke kwaliteit. 

Productie en prijzen S2000

De S2000 is in Nederland tussen 2009 en 2004 geleverd. Uiteindelijk besloot Honda om in 2009 mede vanwege de financiële crisis ook wereldwijd te stoppen met de productie van de S2000. In de 10 jaar dat sportwagen in productie was liepen er uiteindelijk 113.889 exemplaren van de band. Dat zijn er veel minder dan veel andere Japanse sportwagens en mede daarom blijven de prijzen van S2000 relatief hoog.

In Nederland zijn er op het moment van schrijven circa 10 exemplaren van de S2000 te koop, waarvan de prijzen variëren van 19.000 tot 30.000 euro.

21 juni 2023

Besproken sportwagens

Sportwagenverzekering

Bent u al de trotse eigenaar van een sportwagen of zelfs collectie, maar bent u niet tevreden met uw huidige verzekering? Via onze website kunt u eenvoudig een offerte opvragen.

Offerte aanvragen