De afgelopen jaren is de BPM (Belasting voor Personenauto’s en Motorrijtuigen) fors opgelopen. Een van de oorzaken hiervan is de nieuwe WLTP-testmethode, waarin voor de meeste auto’s een veel hogere uitstoot wordt gemeten dan in de NEDC-methode.
Voorlopig blijft de BPM stijgen. In de begroting voor 2020 houdt de Nederlandse overheid rekening met BPM-inkomsten van 2,5 miljard euro. Dit terwijl de autoverkopen naar verwachting verder teruglopen.
Mede dankzij lobbyisten van onder meer BOVAG en RAI heeft het kabinet inmiddels laten weten op 1 juli 2020 nieuwe BPM-tabellen te presenteren om een forse BPM-verhoging te voorkomen. De grenzen van de BPM-schijven worden aangepast en de tarieven per schijf gaan licht omlaag.
Wel heeft het kabinet de kanttekening gemaakt dat wanneer de CO2-uitstoot plotseling snel daalt de BPM weer kan worden aangepast, om zo een te snelle daling van de belastingen te voorkomen.
Voorlopig zorgen de huidige BPM-regels voor bizar hoge bedragen om een nieuwe sportwagen aan te schaffen.
Extreme bedragen
Op Autoblog verscheen in 2016 al een lijst van sportwagens en de bedragen die eigenaren kwijt zijn aan de Nederlandse fiscus. De BPM wordt onder andere berekend op basis van:
- De aanschafprijs van de auto
- Technische specificaties van de motor
- De CO2-uitstoot van de auto
Dit betekent dat de eigenaar van een Bugatti Veyron 16.4 maar liefst €451.000 aan BPM moest betalen. Over de Ferrari Enzo rekende de Nederlandse Staat destijds circa €249.000 aan BPM en voor een Porsche Carrera GT werd een BPM-aanslag gerekend van maar liefst €175.000.
Zelfs de rijksten der aarden zouden toch even moeten slikken van zulke bedragen. Het bezit van een hypercar in Nederland wordt hierdoor voor steeds minder mensen haalbaar.
Hybride sportwagens
Gelukkig biedt de opkomst van hybride sportwagens een uitstekend alternatief. Steeds meer exclusieve automerken investeren in de ontwikkeling van nieuwe modellen die deels elektrisch worden aangedreven.
Daar moet wel direct bij gezegd worden dat de grootste uitdaging voor sportwagenfabrikanten is om het imago te waarborgen. De echte liefhebbers van sportwagens en dan met name hypercars hielden zich liever ver weg van semi-elektrische aandrijving. Zo waren er veel twijfels over de prestaties als gevolg van de loodzware accu’s die in dergelijke auto’s worden geplaatst.
Doorgaans leggen hybride modellen het nog altijd af tegen niet-hybride varianten. Maar de ontwikkeling van hybride hypercars staat natuurlijk niet stil en is het een kwestie van tijd voordat dergelijke prestatieverschillen worden weggepoetst.
De nieuwste hybride sportwagens
Een goed voorbeeld van een hybride sportwagen is de nieuwste Porsche 918 Spyder. De auto accelereert in 2,5 seconden naar de 100 km/u en realiseert een topsnelheid van 345 km/u. Onder de motorkap vindt men een atmosferische 4.6 liter V8 motor die is gekoppeld aan twee door lithium-ionbatterijen gevoede elektromotoren.