Futuristische concept car Maserati Boomerang 50 jaar

18 april 2022

Besproken sportwagens

De  Maserati Boomberang is een van de meest iconische sportwagens die het Italiaanse sportmerk ooit heeft gemaakt. De concept car was in eerste instantie puur voor de show bedoeld, maar is later dusdanig gerestaureerd dat de sportwagen op de openbare weg mag rijden.

De Maserati Boomerang debuteerde in 1971 tijdens de autoshow van Turijn. De tweezits sportcoupé komt uit de pen van de bekende ontwerper Giorgetto Giugiaro en werd ontwikkeld door Italdesign.

Tijdens de Turijnse autoshow was de concept car niet meer dan een model zonder draaiende motor. In aanloop naar de autoshow van Geneve in maart 1972 besloot Maserati er werk van te maken. De Boomerang kreeg het chassis van de Bora en de ingenieurs lepelden de 4,7-liter V-8 motor erin. Deze motor drijft de achterwielen aan, is gekoppeld aan een vijfversnellingsbak, produceert 310 pk en is goed voor een topsnelheid van 300 km/u.

1214

De Boomerang brak met de designtrends die in die tijd golden. In plaats van slanke en vloeiende lijnenspellen kent de auto een zeer futuristisch uiterlijk, dat wordt gekenmerkt door zijn wigvorm met diverse scherpe carrosserielijnen. De sportwagen heeft verder opklapbare vierkante koplampen en opvallend veel glas, dat zelfs tot onder de gordellijn doorliep. De glaspanelen aan de zijkant kunnen naar beneden zakken, zodat de bestuurder of passagier iets van de grond op kan rapen.

Het futurisme van de buitenkant is doorgetrokken naar het interieur. Het complete instrumentarium zit in de kern van het spaakloze stuur, iets dat vijf decennia later nog altijd zeer futuristisch oogt.

Helaas ging de Boomerang nooit in productie, maar designelementen zijn nog altijd terug te vinden in latere creaties van Giugiaro. Denk aan de DeLorean DMC-12 en de Volkswagen Golf Mk 1.

Waardeontwikkeling Maserati Boomerang

Maserati gebruikte de Boomerang als showmodel en stelde deze tot 1974 tentoon op de autotentoonstellingen van Parijs, Londen en Barcelona.

Daarna werd de auto verkocht aan een particuliere verzamelaar in Spanje. In 1980 kwam de auto opnieuw in andere handen en werd gaandeweg gerestaureerd. De Boomerang maakte vervolgens in 1990 zijn opwachting tijdens het Bagatelle Concours d’Élégance in Parijs, waar Giugiaro zelf de achterkant van de auto signeerde.

In de daaropvolgende jaren verscheen de Boomerang nog enkele keren in het openbaar. In 1993 schitterde de sportwagen op het Concours Italiana en Pebble Beach en in 2000 tijdens de Monterey Historic Automobile Races. Vervolgens was de auto in 2013 nog te zien in Monaco en in een Louis Vuitton-reclamecampagne.

De auto wisselde in deze periode meermaals van eigenaar en was onder meer kort in Frankrijk, waar deze volledig geregistreerd werd voor gebruik op de openbare weg.

De concept car werd in februari 2005 tijdens Christies’ International Motor Cars Department verkocht voor $1 miljoen en vervolgens in september 2015 door veilinghuis Bonhams in het Franse Château de Chantilly geveild voor een bedrag van €3,335 miljoen.

Maserati verzekeren

Het is zonde dat een stijlicoon als de Maserati Boomerang nooit een spirituele opvolger heeft gehad. Maar zeg nooit van nooit, want recent werd de Lamborghini Countach na 50 jaar ook gereïncarneerd. 

Bent u in het bezit van een Maserati en op zoek naar de juiste verzekering? Met onze jarenlange ervaring en expertise op het gebied van verzekeringen voor (exclusieve) sportwagens kunnen wij ook voor uw Maserati een aantrekkelijke premie aanbieden. Vraag vrijblijvend een offerte aan.

18 april 2022

Besproken sportwagens

Sportwagenverzekering

Bent u al de trotse eigenaar van een sportwagen of zelfs collectie, maar bent u niet tevreden met uw huidige verzekering? Via onze website kunt u eenvoudig een offerte opvragen.

Offerte aanvragen