De wederopstanding van Bizzarrini

20 oktober 2023

Besproken sportwagens

Mark Reus

Sommige sportwagenmerken hebben een naam die tot de verbeelding spreekt. Een daarvan is Bizzarini, een Italiaanse sportwagenfabrikant met een vrij bizarre historie dat recent weer tot leven is gewekt.

Italië geldt als de bakermat van sportwagenfabrikanten en Ferrari is een van de meest tot de verbeelding sprekende merken. Bij Ferrari werkte onder andere Giotto Bizzarrini. Bizzarrini kwam in 1957 over van Alfa Romeo, waar hij testrijder was. Bij Ferrari werkte hij onder andere mee aan de ontwikkeling van de 250 GTO. Bizzarrini was naast testrijder ook technicus en designer.

1274

Bizzarrini was een van de werknemers die na de interne strubbelingen bij Ferrari in 1961 besloot een andere weg in te slaan. Onder de naam Società Autostar ging hij aan de slag als zelfstandig adviseur voor onder andere Lamborghini en Iso. Bij laatstgenoemde droeg hij bij aan de ontwikkeling van de Iso Grifo A3/L. 

In 1964 richt Bizzarrini zijn eigen sportwagenmerk op en vanuit het Italiaanse Livorno ontwikkelt de autotechnicus de 5300 GT, waarvan de basis afkomstig was van de Iso A3/L. Volgens de overleveringen zijn er 133 exemplaren van de 5300 GT geproduceerd in de Strada, America en Corsa-uitvoeringen. In de Strada werd een 365 pk sterke V8-motor van de Chevrolet Corvette in het vooronder gelepeld, wat voor nogal wat controverse in Italië zorgde. 

Bizzarrini bouwde al snel faam op met zijn sportwagens, die veel weg hadden van Ferrari-modellen. In 1966 stal het sportwagenmerk tijdens de Salone dell’Automobile in Turijn de show met de onthulling van de 1900 GT Europa. Daarna volgde nog de P538S, voordat in 1969 de laatste auto officieel van de band rolde en Bizzarrini op de fles ging.

Een van de bijzonderheden bij Bizzarrini is dat in nevelen is gehuld hoeveel auto’s er exact in zijn totaliteit zijn geproduceerd. Zo zouden er van de 1900 GT Europa 12 tot 17 van de band zijn gerond en zijn er uiteindelijk naar verluidt niet meer dan 400 sportwagens van het merk geproduceerd. 

Wederopstanding Bizzarrini

In 2020 werden de rechten op de naam Bizzarrini overgenomen door Pegasus Brands, een Britse dealer van luxemerken dat in bezit is van Rezam Mohamed Al Roumi. 

Bizzarrini zelf zal de wederopstanding van zijn bedrijf helaas niet meer meemaken, de oprichter overleed op 13 mei van dit jaar. Om hem te eren draagt de nieuwe hypercar zijn naam.

De Giotto is getekend door Giorgetto Giugiaro, die zestig jaar geleden ook verantwoordelijk was voor het design van de 5300 GT. Hoewel er designelementen van de 5300 GT terugkomen in de Giotto, is het vooral een moderne hypercar. De nieuwe Bizzarrini krijgt de beschikking over een speciaal voor deze sportwagen ontwikkelde 6,6-liter V12 van Cosworth. In tegenstelling tot de 5300 GT ligt deze motor niet voorin, maar in het midden.

Geïnteresseerden in de Italiaanse hypercar moeten nog even geduld hebben. Bizzarrini verwacht pas in het najaar van 2024 met de sportwagen uitgebreid te gaan testen. Een lanceringsdatum of hoeveel Bizzarrini er wil gaan produceren is dan ook nog niet bekend, wat dan wel weer past bij het sportwagenmerk. 

20 oktober 2023

Besproken sportwagens

Sportwagenverzekering

Bent u al de trotse eigenaar van een sportwagen of zelfs collectie, maar bent u niet tevreden met uw huidige verzekering? Via onze website kunt u eenvoudig een offerte opvragen.

Offerte aanvragen