De Dog-Leg versnellingsbak blijft onveranderd populair

3 november 2023

Besproken sportwagens

Mark Reus

De dog-leg versnellingsbak is ontworpen voor chauffeurs die graag handgeschakeld rijden en net iets meer pit uit hun sportwagen willen halen. De techniek vergemakkelijkt het schakelen en optimaliseert de rijprestaties. Naast klassieke sportwagens vinden we de dog-leg versnellingsbak ook in moderne racemonsters. Wat houdt deze techniek precies in en wat maakt de dog-leg zo populair?

Het had niet veel gescheeld of de dog-leg versnellingsbak was compleet van het toneel verdwenen als gevolg van de opkomst van de stuurflippers. Aston Martin stak hier gelukkig een stokje voor en blies de techniek nieuw leven in. Zo bevat de relatief nieuwe Aston Martin Vantage AMR een zeventraps dog-leg versnellingsbak. 

1275

De belangrijkste voordelen van de dog-leg

Dankzij de unieke techniek achter de dog-leg versnellingsbak kan de bestuurder bij hoge snelheid makkelijker en sneller doorschakelen. Bij een dogleg is de indeling van de versnellingen op een andere plek, waardoor verlies van tijd en snelheid wordt voorkomen. De naam dog-leg is te danken aan de positie van de eerste versnelling, die met dit ontwerp op de achterpoot van een hond zou lijken. 

Om u een idee te geven; bij een traditionele versnellingsbak met het bekende “H-patroon”, gebruikt u de eerste versnelling om de auto in beweging te brengen, waarna u direct naar de tweede versnelling schakelt. Om van de tweede naar de derde versnelling te schakelen, moet u de pook eerst opzij en vervolgens omhoog bewegen, wat extra tijd kost. Hetzelfde geldt wanneer u van de vierde naar de vijfde versnelling schakelt. Juist bij het schakelen van de vierde naar de vijfde versnelling wil een vlot-rijdende chauffeur, geen tijd verliezen om goed op snelheid te komen. Daarnaast is de grootste nachtmerrie voor elke bestuurder en coureur om bij hogere snelheid per ongeluk terug te schakelen naar de eerste versnelling, waardoor serieuze schade kan ontstaan aan de auto. De traditionele versnellingsbak is qua indeling in dat geval niet logisch. 

De indeling van de dog-leg versnellingsbak speelt op dit probleem in door de eerste versnelling en achteruitstand op een soort van zijspoor te zetten. De tweede en derde versnelling staan boven elkaar en tot slot staan de vierde en vijfde versnelling boven elkaar. Zo beschikt de bestuurde over de snelste “schakelbeweging” op het moment dat deze het meest nodig is om snelheid te maken én is de kans om per ongeluk terug te schakelen naar de eerste versnelling nihil. 

Klassieke sportwagens met een beetje extra

De echte liefhebber van de dog-leg versnellingsbak moet wel goed zoeken naar klassiekers met deze techniek. Hieronder hebben wij een aantal concrete modellen uitgelicht die over dit type versnellingsbak beschikken:

·       Diverse Porsche-modellen, met de Porsche 928 als meest recente exemplaar. 

·       Lancia Stratos. Dit betreft meer een rallyauto. 

·       BMW M3 E30.

·       BMW 2002 Turbo, geliefd om zijn retro-achtige lay-out.

·       Ford GT40.

·       Lotus Sunbeam. 

·       Ferrari Testarossa.    

·       Lamborghini Countach en Diablo. Vóór Aston Martin was Lamborghini in 2001 een van de laatste sportwagenmerken die een auto met een dog-leg versnellingsbak op de markt bracht.

Dog-leg techniek bijna verdwenen

Zoals eerder benoemd was de dog-leg versnellingsbak bijna verdwenen. Dit had te maken met één groot nadeel. Door de unieke indeling is er namelijk geen plek meer voor een zesde versnelling, die gezien de topsnelheid van moderne sportwagens onmisbaar is geworden. Veel sportwagenmerken gaven daarom de voorkeur aan stuurflippers. 

Aston Martin wilde de dog-leg nog niet afschrijven en heeft daarom het probleem ondervangen door de dog-leg versnellingsbak van de nieuwe Vantage AMR uit te breiden met twee extra versnellingen. Of dit een groot succes wordt valt nog te bezien, maar wij kunnen vanuit nostalgisch perspectief deze poging alleen maar waarderen! 

3 november 2023

Besproken sportwagens

Sportwagenverzekering

Bent u al de trotse eigenaar van een sportwagen of zelfs collectie, maar bent u niet tevreden met uw huidige verzekering? Via onze website kunt u eenvoudig een offerte opvragen.

Offerte aanvragen