Waarom brullende V8-motoren voorlopig nog niet zijn afgeschreven

Gelet op de enorme populariteit van Tesla is de opkomst van elektrisch aangedreven sportwagens voor veel mensen een feestje. Tegelijkertijd betekent dit mogelijk ook het einde van de vertrouwde brandstofmotor en pinkt mening petrolhead een traantje weg bij de gedachte dat het einde voor de brullende V8-motor in zicht lijkt te komen. Gelukkig denkt Mercedes-Benz daar anders over en blazen zij de V8-motor zelfs nieuw leven in!

Als specialist in het verzekeren van exclusieve sportwagens volgen wij de ontwikkelingen rondom elektrisch rijden en brandstof aangedreven motoren op de voet. Hoewel wij natuurlijk ook enthousiast zijn over de introductie van de nieuwste elektrische sportwagens, kunnen wij als liefhebber niet ontkennen dat het verdwijnen van V8-brandstofmotoren voor gemengde gevoelens zorgt.

Het unieke geluid van acht cilinders

De primeur van de eerste in serie gebouwde auto met achtcilindermotor gaat naar het Franse De Dion-Bouton die in 1910 op de markt werd gebracht. De Cadillac Eldorado uit de jaren zeventig van de vorige eeuw had de grootste V8-motor ooit, met een inhoud van 8,2 liter.

Tussen 2005 en 2010 waren de absolute hoogtijdagen voor de V8-moto en was deze krachtpatser zelfs te vinden in auto’s uit het middensegment. Een mooi voorbeeld hiervan is de Volkswagen Passat W8, een ‘onschuldige’ familieauto met maar liefst 275 pk onder de motorkap. Ook BMW bood een V8-motor als optie aan voor de 5-Serie en zelfs bij Volvo waren ze niet vies van dit geweld, met onder meer een V8 in de S80. Daarnaast vinden we de V8-motor vooral terug in Amerikaanse racemonsters, zoals de Ford Mustang.

V8-motor-sportwagenverzekering

Brullende nostalgie ten einde?

Voor veel petrolheads heeft de V8-motor een speciaal plekje in hun hart, wat voornamelijk te danken is aan het geluid en de enorme power. Tegelijkertijd zijn de meeste sportwagens met acht cilinders ook echte benzineslurpers en hebben ze een hoge uitstoot.

Met name in Europa werd de V8-motor voor middenklassen auto’s al snel onbetaalbaar door de strengere belastingregels op vervuilende motoren. Deze auto’s werden daarom voorzien van benzinemotoren met kleinere inhoud en een turbo. De achtcilindermotor was alleen nog voorbehouden aan sportwagens uit het hogere segment.

Mercedes houdt de V8-motor in leven

Langzaam lijkt de V8-motor nu ook in het exclusieve sportwagen segment terrein te verliezen. BMW biedt de achtcilindermotor nog wel aan in de 8- en 7-Serie, terwijl Mercedes zijn AMG auto’s heeft voorzien van V8-motor.

Met name bij Mercedes lijken ze voorlopig nog geen afscheid te kunnen nemen van de V8-motor. Hoewel het Duitse sportwagenmerk recent nog een volledig elektrische Mercedes-AMG EQS presenteerde, liet de topman van Mercedes-Benz weten dat bijvoorbeeld het geliefde M178-blok de komende jaren absoluut nog niet aan de kant wordt gezet.

Dat is goed nieuws voor liefhebbers die ook nog niet toe zijn aan het definitieve afscheid van de V8-motor. Wat waarschijnlijk wel eerder zal verdwijnen is de aandrijflijn waarin de V8 volledig op eigen kracht werkt. De Mercedes-AMG GT 4-deurs 63 S E-performance zal bijvoorbeeld voorzien worden van een hybride systeem. Dit zou natuurlijk een prima middenweg kunnen zijn voor diegene die wil blijven genieten van een V8.

Uw sportwagen met V8-motor verzekeren

Heeft u een sportwagen met V8-motor of een andere exclusieve sportwagen? Dan denken wij graag met u mee over een passende sportwagenverzekering voor uw bolide.

Geplaatst op

Sportwagenverzekering

Bent u al de trotse eigenaar van een sportwagen of zelfs collectie, maar bent u niet tevreden met uw huidige verzekering? Via onze website kunt u eenvoudig een offerte opvragen.

Offerte aanvragen

Uw reactie toevoegen

Via onderstaand formulier kunt u uw reactie toevoegen.