Iconisch en extreem; Pagani Zonda Riviera en De Tomaso P72

20 december 2019

Besproken sportwagens

Vergeet de gevestigde orde zoals Ferrari en Bugatti als u op zoekt bent naar écht iets unieks. Denk bijvoorbeeld aan de Pagani Zonda Riviera en De Tomaso P72. Twee extreme hypercars met een ongekend vermogen, uniek design en een (letterlijk) onbetaalbare ervaring.  

 

Wat automerken als Pagani en De Tomaso bijzonder maakt is dat ze afwijken van de gebaande paden en daardoor opvallen tussen populaire supercarmerken.

Zo weet het Italiaanse Pagani zich al sinds de oprichting in 1992 knap staande te houden tussen Italiaanse grootmachten als Ferrari en Lamborghini. Voor oprichter Horacio Pagani, die zijn carrière begon bij Lamborghini, is de Formule 1 altijd een belangrijke inspiratiebron geweest. Hetgeen is terug te zien in het design van zijn auto’s.

Het eveneens Italiaanse De Tomaso kent een roemrucht verleden en wist eerder in 2019 menigeen te verrassen met een bijzonder nieuw model.

Pagani Zonda Riviera

De Pagani Zonda Riviera werd twee jaar geleden gepresenteerd als de opvolger van de Pagani Zonda F, die onder meer bekend is door zijn opvallend gele kleurstelling.

1129

De Zonda Riviera is volgens Pagani geïnspireerd op de Franse Côte d’Azur. De kleur van dit nieuwste exemplaar betreft een fraai parelwit met blauwe accenten. Op z’n zachts gezegd is de auto een bijzondere verschijning, waarbij Pagani ook niet zuinig is geweest met het gebruik van koolstofvezel. Dit is onder meer terug te vinden in de spoiler, bumpersplitters en roofscoop.

Onder de motorkap treft men een indrukwekkende AMG V12 motor, welke een vermogen van 760 pk kan produceren. Wellicht nog opvallender is het prijskaartje van de auto. Tijdens een veiling vorige maand in Riyad werd een bedrag van omgerekend bijna €5 miljoen neergeteld voor deze auto. Daar koopt u bijvoorbeeld twee Bugatti Veyron Super Sports voor!

De Tomaso P72

Het automerk Tomaso kent een redelijk bewogen verleden. De Argentijnse oprichter Alejandro de Tomaso begon zijn carrière in Italië, waar hij racete voor Maserati. In 1959 opende De Tomaso zijn eigen fabriek in Italië.

Nadat De Tomaso in 1970 voor 80% in handen kwam van Ford werd de Pantera op de markt gebracht, het meest succesvolste model van het automerk tot nu toe. Ook is De Tomaso in de jaren zeventig nog kortstondig eigenaar geweest van het merk Maserati. Helaas kreeg De Tomaso eind jaren negentig steeds meer tegenslagen te verduren. In 2012 werd De Tomaso uiteindelijk failliet verklaard en leek daarmee voorgoed verdwenen.

Dit jaar werd tot ieders verrassing de comeback van het merk aangekondigd en tevens de nieuwste De Tomaso P72 geïntroduceerd. Voor algemeen directeur Ryan Berris ligt de focus van het nieuwe model vooral op merkbeleving en historische waarde. Wat betreft prestaties is deze supercar misschien niet de allerbeste, maar hoeft het zich met een vijf liter V8 benzinemotor (die gebaseerd is op de bekende Ford-technieken) nergens voor te schamen. De P72 heeft namelijk een vermogen van 700 pk bij 825 Nm koppel.

1130

Hoewel de P72 de nieuwste technische snufjes bevat heeft het klokkenwerk en interieur een retrodesign gekregen. Eind volgend jaar worden naar verwachting de eerste De Tomaso P72 modellen afgeleverd. In Nederland zal de auto een prijskaartje van circa €750.000 krijgen.

Als verzekeraar en liefhebber van bijzondere sportwagens vinden wij het leuk om ook unieke en minder bekende automerken en exemplaren onder de aandacht te brengen. Heeft u tips? Schroom dan niet om contact met ons op te nemen! Wilt u meer weten over onze sportwagenverzekering? Vraag dan direct via onze website een vrijblijvende offerte aan.

20 december 2019

Besproken sportwagens

Sportwagenverzekering

Bent u al de trotse eigenaar van een sportwagen of zelfs collectie, maar bent u niet tevreden met uw huidige verzekering? Via onze website kunt u eenvoudig een offerte opvragen.

Offerte aanvragen