De Ferrari F355 (1994 – 1999)

29 maart 2019

Besproken sportwagens

Het verzekeren van exclusieve sportwagens is ons vak, maar vertellen over bijzondere sportwagens en klassiekers doen wij net zo graag! Dit keer daarom geen verzekeringstechnisch verhaal, maar een artikel over de zeer geliefde Ferrari F355.

 

De Ferrari F355 was de opvolger van de 348 en een radicale koerswijziging in het design van de Italiaanse sportwagenfabrikant. Ferrari stapte met de F355 af van het traditionele Testarossa-design, met de bekende horizontale lijnen aan de achterkant.

Door menig Ferrari fan wordt de F355 als hét klassieke Ferrari design gezien vanwege onder meer de 2×2 ronde achterlichten. Tussen 1994 en 1999 zijn er uiteindelijk ruim 11.200 exemplaren van de F355 gemaakt, die uiteindelijk werd opgevolgd door de 360 Modena.

Technische specificaties

De Ferrari F355 is een stuk sneller en krachtiger dan voorganger 348. Achterin ligt een prachtige 3,5 liter (atmosferische) V8 motor met een vermogen van 380 pk. Dankzij de vijf kleppen per cilinder komt de vermogen/liter-verhouding uit op 108 pk.

De degelijke handgeschakelde zes versnellingsbak is voor menig petrolhead een belangrijk onderdeel van het rijgenot en zorgt er in de F355 voor dat dit racemonster in circa 4,7 seconden optrekt van 0 naar 100 km/u. Wie het gaspedaal blijft indrukken bereikt uiteindelijk een topsnelheid van 295 km/u.

De Ferrari F355 verscheen in drie uitvoeringen; de GTS, de Spider en de Coupe. Met een productieaantal van slechts 2.500 is de GTS-uitvoering de meest zeldzame van de drie. Met een totaalgewicht van 1.350 kilo is het een relatief lichte auto, waardoor de wegligging fenomenaal is.

Het interieur van de Ferrari F355 voelt erg nostalgisch aan. Ferrari wilde niet over de top gaan met toeters en bellen, maar de kwaliteit van de gebruikte materialen voor de kuipstoelen en het dashboard zijn van een beduidend hoog niveau.

Rijgedrag

Voor wie van rijden écht een werkwoord wil maken is dit een fantastische sportwagen! Hoewel de F355 over hydraulische stuurbekrachtiging en ABS met een knop is uit te zetten, wordt de bestuurder voor het betere bochtenwerk nog flink aan het werk gezet en kan men tijdens het sturen enige weerstand ervaren. Daarbij moet worden gezegd dat racen met deze auto om de nodige ervaring en durf vraagt. Doordat een groot deel van het gewicht van de auto zich aan de achterkant bevindt, kan bij plotseling remmen of gas loslaten de achterkant iets ‘los’ komen.

Inmiddels is deze klassieke Ferrari allang niet meer het snelste jongetje van de klas. Het gaat bij de F355 vooral om de rijbeleving en natuurlijk dat prachtige gebrul wat de motor orkestreert. Wie deze beauty vandaag de dag op de kop wil tikken zal minimaal €50.000,- op tafel moeten leggen voor de coupe uitvoering. Maar voor deze Ferrari is dat volgens zeker het overwegen waard!

Uw Ferrari sportwagen verzekeren

Bent u al de trotse eigenaar van een Ferrari sportwagen of een andere exclusieve sportwagen, maar bent u niet tevreden over uw huidige verzekering? Via onze website vraagt u eenvoudig een vrijblijvende offerte aan.

29 maart 2019

Besproken sportwagens

Sportwagenverzekering

Bent u al de trotse eigenaar van een sportwagen of zelfs collectie, maar bent u niet tevreden met uw huidige verzekering? Via onze website kunt u eenvoudig een offerte opvragen.

Offerte aanvragen