Voor fans van op de Formule 1 geïnspireerde technieken is er goed nieuws, want DRS wordt inmiddels ook gebruikt in sportwagens voor de openbare weg. Natuurlijk heeft niemand DRS nodig om een vrachtwagen op de snelweg in te halen, maar het geeft wél een extra dimensie aan de rijbeleving in deze sportwagens.
Hoe werkt DRS?
DRS geeft een coureur de mogelijkheid om met een druk op de knop zijn achtervleugel open te zetten. Hierdoor ondervindt de racewagen minder luchtweerstand en kan dus versnellen. Dit geeft een coureur de mogelijkheid om zijn voorligger in te halen. Binnen de F1 kan DRS alleen geactiveerd worden wanneer de coureur binnen 1 seconde van zijn voorganger zit en alleen op bepaalde rechte stukken van het circuit, of wanneer er juist meer downforce nodig is.
Voor Formule 1-coureurs kan deze techniek daarom allesbepalend zijn voor hun overwinningskansen. Op de openbare weg biedt dit echter weinig meerwaarde. Toch zijn er een aantal exclusieve sportwagens op de markt waar een vergelijkbare techniek is ingebouwd.
Sportwagens met DRS-techniek
McLaren heeft al decennialang ervaring binnen de Formule 1 en heeft ook een exclusieve sportwagen op de markt gebracht die is voorzien van DRS. Op het stuur van de McLaren P1 is dezelfde DRS-knop te vinden als bij Formule 1-racewagens, waarmee de achtervleugel kan worden aangepast voor minder luchtweerstand op rechte stukken. De McLaren P1 beschikt over meer Formule 1 gebaseerde technieken en komt met een bijpassend prijskaartje van circa 1 miljoen euro.